Waterjager

En dan ligt daar plots weer een stapeltje recensie-exemplaren

Als sinds ik begon met bloggen, ben ik zeer kritisch tegenover recensie-exemplaren. Ik accepteer enkel boeken die me oprecht aanspreken en die binnen mijn blog passen. Geen chicklits dus voor mij! Bovendien vind ik het belangrijk om ook over eigen boeken en bibliotheekboeken te schrijven, dus kan ik er niet te veel tegelijk aanvaarden. Meestal is het goed verdeeld, maar na een tijdje van weinig recensie-exemplaren ligt er plots weer een stapeltje in mijn kast. Kijk je mee?

Waterjager

Waterjager – Chris Polanen

Dit post-apocalyptische boek heb ik ontvangen van Lebowski Publishers. Waterjager is geschreven door de oorspronkelijk Surinaamse Chris Polanen en gaat over het Paramaribo van de nabije toekomst. Na een dijkdoorbraak is de stad onder water te komen staan. De bewoners zijn weggetrokken: alleen de goudzoekers, prostituees en criminelen zijn gebleven.

De stad wordt geregeerd door eigen wetten, met in het middelpunt Jean Christoph, die met harde hand de orde probeert te handhaven. Dan verschijnt zijn broer Joshua in de stad. Twintig jaar eerder vertrok hij met zijn moeder naar Nederland, op de vlucht voor het water. Hij heeft nooit kunnen aarden in het koude land en probeert na de dood van zijn moeder een nieuw thuis te vinden.

Dodelijk Spel Wild Cards

Dodelijk Spel – George R. R. Martin

Dodelijk Spel is het derde boek in het Wild Cards-universum. Een wereld die in 1987 werd bedacht door George R.R. Martin en Melinda Snodgrass. Aan de boeken hebben verschillende bekende fantasy- en science fiction auteurs meegeschreven.  Ik ontving dit recensie exemplaar van VBK België, waarvoor dank!

In 1946 ontsnapte een buitenaards virus  dat het DNA herschreef van iedereen die geïnfecteerd raakte. Negentig procent van de bevolking overleed, negen procent muteerde in misvormde monsters en één procent kreeg superkrachten. Jaren later schrijven achtentwintig van deze buitengewone mensen, de zogenaamde Azen, zich in voor een realityprogramma. Als alle verliezers zijn weggestemd, moet de enige echte American Hero overblijven.

De Strop Ploeg

De Strop Ploeg – Koen Romeijn

Via #vraaghetdeboekblogger kwam ik in contact met Marcel Roozeboom van Futuro Uitgevers, die mij via twitter vroeg welk boek ik van zijn uitgeverij zou willen recenseren. Ik antwoorde met De Stropploeg en kreeg het boek vorige week in de brievenbus!

Hoe voelt het om ergens niet te kunnen aarden? Wat doet het met iemand als hij vastgeroest zit op een plek die geenszins bevalt, en vanwaar ontsnappen onmogelijk lijkt? Hoe lang kan een mens dat volhouden voordat hij definitief breekt? Voor de wispelturige Evan is deze frustratie dagelijkse kost. Als talentvolle robottechnicus in het welvarende, maar volledig geïsoleerde Nieuw Pangea lijken de kansen voor het oprapen te liggen. Maar het leven in de zwevende metropool heeft Evan nooit kunnen bekoren. De frustratie en afkeer groeien met de dag, en Nieuw Pangea gaat hem steeds meer tegenstaan.

Julius, zijn collega en tevens beste vriend, moet lijdzaam toezien hoe Evan zich in toenemende mate afzondert en afglijdt naar een doelloos bestaan waarin hij elk sprankje hoop of optimisme moedwillig lijkt te willen uitroeien. De avond voorafgaand aan hun indiensttreding bij de prestigieuze Strop Ploeg zijn beide mannen getuige van een bizar ongeval. Het blijkt het begin van een reeks mysterieuze gebeurtenissen, en niet veel later nadert Evans onvermijdelijk breekpunt.

in de voorste linie

In de voorste linie – Michael Grant

Dit recensie-exemplaar ligt stiekem al een tijdje op mij te wachten. Van HarperCollins en Agora Books mocht ik in november de cover van de Nederlandstalige versie onthullen. Als bedankje kreeg ik een recensie-exemplaar afgelopen april. Hoewel Michael Grant één van mijn favoriete Young Adult science fiction schrijvers is, spreekt dit boek me toch iets minder aan en ben ik er nog altijd niet aan begonnen.

In In de voorste linie besluiten drie doodgewone meisjes dienst te nemen in het leger. Rio doet het voor haar gesneuvelde zus, voor Frangie is het de enige manier om haar droom – arts worden – uit te laten komen en de Joodse Rainy heeft er alles voor over om Hitler tegen te houden. Stiekem lees ik niet graag boeken over de Tweede Wereldoorlog, tenzij de geschiedenis een alternatief verloop krijgt. Ik denk (en hoop) dat Grant er zeker een draai aan zal geven waardoor ik met nieuwe ogen naar deze historische setting zal kijken.

Welk van deze boeken moet ik volgens jou als eerste lezen?

6 gedachtes over “En dan ligt daar plots weer een stapeltje recensie-exemplaren

• Marcia zegt:

Uiteindelijk ben ik toch eerst aan Waterjager begonnen omdat die mooie cover me zo ontzettend aan het verleiden was ;) Maar Wild Cards 3 zal de volgende zijn!

1. Audrey zegt:

Haha welkom in the club. Op dit moment ben ik aan het verdrinken in recensie-exemplaren… Ik heb nu twee weken examens, dus ja. Je snapt het wel zeker? 😂

2. zwartraafje zegt:

Het ene moment kan je je volledig op je eigen collectie focussen en enkele dagen later staat er weer een rijtje nieuwe boeken op je te wachten. Bij mij is het gelukkig nog heel overzichtelijk vermits er maar één recensieboek is toegekomen. Ik ben nog steeds heel blij dat ik dat aantal opmerkelijk heb teruggeschroefd want lezen gaat de laatste tijd wat minder vlot.

3. just read zegt:

Als eerste lezen: die boeken die je zelf hebt aangevraagd. Boeken die je zomaar opgestuurd hebt gekregen en waar je niet zo’n zin in hebt, hoef je toch ook niet te bespreken? Dan blijft de stapel nog te lezen boeken (misschien) ook nog een beetje overzichtelijk :- )